אוטוסטרדה - פורטל רכב

השפעת המלחמה באוקראינה על שוק הרכב

המלחמה באוקראינה, שנמשכת בעצימות משתנה כבר קרוב לשנה, השפיעה על העולם בתחומים שונים ורבים – מהמזון שלנו, דרך פרטי הלבוש ועד לכלי עבודה ורכב. אם לא היה די בנגיף הקורונה שהביא למשבר כלכלי והעלה את המחירים במגוון ענפים, כשנדמה היה שניצחנו את הנגיף – אוקראינה ורוסיה עלו על המוקד, וגרמו גם הן לעלייה במחירים של חומרי גלם ממגוון תעשיות, במשבר כלכלי שעדיין לא הגיע לסיומו. אחת התעשיות המוצלחות באוקראינה לאורך עשרות שנים היא תעשיית הרכב, ובפרט ייצור של חומרי גלם לתעשיית הרכב, אך לא רק. כששוק הרכב האוקראיני נפגע, כמעט כל מי שהתעניין ברכישה של רכב חדש ואפילו רכבים יד שנייה - הרגיש את זה. מהי ההשפעה האמיתית של המלחמה על שוק הרכב ואיך עלייה במחירי הרכב גורמת לעלייה כללית ביוקר המחייה?

מהי ההשפעה של המלחמה על שוק הרכב?

ההשפעה של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה על שוק הרכבים החדשים ועל שוק רכבים יד שנייה בהיבטים שונים. ראשית, אוקראינה ורוסיה הן ספקיות גדולות של אנרגיה לרחבי העולם, וככל שהן התקשו לייצר אנרגיה כך המחיר שלה התייקר. כשמחיר האנרגיה עלה, עלה גם מטבע הדברים מחיר ייצור הרכב ומכאן עלה מחירו הסופי לצרכן. היבט נוסף הוא שאוקראינה היא ספקית גדולה של חומרי גלם לייצור רכבים, ובפרט ניקול ומתכות שונות. חברות רבות שאינן אירופאיות העבירו במהלך השנים את המפעלים שלהן לאוקראינה כדי לחסוך בעלויות שינוע של חומרי הגלם, וכיום הן הנפגעות העיקריות מעליית המחירים. הן, וכמובן החברות האירופאיות שסובלות גם הן ממחסור. כמו כן, כיוון שאוקראינה מספקת כ-70% מגז הניאון, ישנו חשש שיחזור משבר השבבים שהכה את שוק הרכב לפני כשנה. כפי שניתן לראות, אוקראינה היא שחקנית משמעותית בשוק הרכב, וחברות אירופאיות ושאינן אירופאיות משתמשות בייצור שלה – גז, אנרגיה וחומרי גלם.

ההשפעה של עליית המחירים בשוק הרכב?

בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, עליית מחירי רכב לא מתחילה ונגמרת רק במכוניות – היא משפיעה על יוקר המחייה של כולנו. לדוגמה, רשת מוצרי מכולת נדרשת לשלם יותר על רכישת מכוניות חדשות לחברה, והמחיר עלול להתגלגל על הצרכן. מעבר לכך, כל מי שמעוניין לקנות מכונית חדשה ישלם יותר עבור המכונית, אך העלייה במחירי הרכבים החדשים מובילה לעלייה גם במחירים של רכבי יד שנייה. כיצד זה קורה? בעקבות התייקרות חומרי הגלם, יש ייצור פחות של רכבים חדשים, ומה שכבר מיוצר – עולה הרבה יותר. הצרכן הישראלי מעדיף לוותר על רכישה של מכונית חדשה בעקבות ההתייקרות, ופונה לשוק הרכבים המשומשים. וכיוון שככל שיש ביקוש כך המחיר עולה, הבחירה של הצרכנים בישראל לקנות רכב יד שנייה גורמת לעלייה במחירי הרכבים. לא מדובר רק בעלייה במחירי הרכב במגרשי מכוניות יד שנייה וחברות רכב למיניהן, אלא גם בעליית מחירים של רכבים הנמכרים בשוק הפרטי ישירות מהמוכר לקונה.

האם צפויה התייצבות במחירים בקרוב?

משברים מן הסוג הזה הם לרוב משברים חולפים, ועם הפסקת המלחמה והשיקום של אוקראינה אנחנו צפויים לראות התחדשות של תעשיית הרכב, שהיא כאמור תעשייה משמעותית באוקראינה ויש לה אינטרס כלכלי עליון לחדש אותה. זה עשוי לקחת תקופה של חודשים לא מעטים, ולכן – מי שיכול להמתין עם רכישה של רכב חדש עד להתמתנות במחירים – יכול לשקול לעשות זאת.

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.