יותר ויותר תושבים במדינת ישראל מבינים שהעתיד נמצא ברכבים חשמליים. הנסיעה החלקה, החסכונית והידידותית לסביבה כבר אינה נחלתם של מיעוט והמעבר מרכב על בסיס דלק לרכב חשמלי קורה בכל שכבות החברה. המעבר לא תמיד פשוט, שכן צריך להתרגל לתכנן מראש את זמני ההטענות של הרכב ובעיקר להקים עמדת טעינה בחניה הפרטית, כמו גם להתרגל לתחזוקה מסוג אחר לחלוטין. לאחר קשיי ההסתגלות, לאחר שמבינים מה זה DC, AC, איך עובדת עמדת טעינה ואיפה נמצאות עמדות טעינה מרכזיות, התפעול פשוט מאוד.
כרוכשי רכב חשמלי חדשים או וותיקים, חשוב שתכירו את שני סוגי הטעינה הקיימים היום בארץ:
כפי שניתן לראות, ההבדל המהותי ביניהן הוא בקצב בו המכונית תיטען. אם אתם משאירים את הרכב ללילה ולא מבצעים נסיעות, כנראה שטעינה ביתית תספיק לכם ותהיה זולה יותר. אולם, אם אתם תוך כדי נסיעות, או יודעים שתצטרכו את הרכב למספר ימים מחוץ לבית, עמדת טעינה DC תהיה המתאימה עבורכם.
חשוב לדעת כי גם למאפייני הרכב יש השפעה מכרעת על זמן הטעינה. זמן הטעינה תלוי בסוללה של הרכב: בקיבולת שלה ובמאפיינים שלה. מלבד זאת, לכל רכב מוגדר הספק חשמלי מקסימלי שהוא יכול לקבל מבלי שייגרם נזק לרכב, וההספק משתנה בין הרכבים השונים.
כפי שכבר הזכרנו, בטעינת AC הרכב מבצע המרה של החשמל שהוא מקבל לחשמל שהוא מסוגל לעבוד איתו. קצב ההמרה, שתלוי בהספק הממיר, משתנה מרכב חשמלי אחד לאחר. כמובן שכדאי לבדוק שהרכב מסוגל להיטען בעמדת DC מהירה לרכב חשמלי.
משך הזמן שבין הטעינות תלוי בצריכת החשמל של הרכב, שתלויה גם היא במהירות הנסיעה, גודל הסוללה והחשמל שהרכב צורך עבור הנסיעה. למשל, רכב Funky Cat של ORA מסוגל לנסוע עד 420 קילומטרים ללא צורך בטעינה מחודשת ברכב הפרו פלוס ורכב הפרו מסוגל לנסוע עד 310 קילומטרים. עם הזמן ועם היכרות הרכב והרגלי הנסיעה שלכם, תוכלו לתכנן מראש את זמני הטעינה מחוץ לבית.
עמדת הטעינה שמתאימה לרכב הFunky Cat היא עמדת טעינה תלת פאזית. כלומר- תוכלו להטעין את הרכב שלכם מהר יותר, אפילו בעמדה ביתית. כמובן, שניתן להטעין את הרכב גם בעמדה דו או חד פאזית אך משך הטעינה יהיה ארוך יותר. במטען תלת פאזי זמן הטעינה יכול להתקצר משמעותית. כמובן, שניתן להטעין את הרכב גם בעמדות טעינה DC ברחבי הארץ ובעמדות נוספות.
ברחבי הארץ פרוסות תחנות טעינה לרכב חשמלי שונות שמתאימות לרכב. העמדות מתוחזקות על ידי חברות שונות ואין מפה אחידה שמרכזת את כולן. חלק מעמדות הטעינה נמצאות בחניונים בתשלום ויש להיכנס ולשלם על החניון כדי לבצע טעינה.
עמדת הטעינה הביתית עולה כ2,000-3,000 שקלים, ניתן לרכוש אותה מחברות המספקות טעינה חשמלית. עלויות השימוש והטעינה בעמדה ביתית יהיו נמוכות יותר מאשר הטענה במקומות אחרים, אך יש להקפיד על שמירה בטוחה על אזור הטעינה ולתחזק היטב את עמדת הטעינה וכבל הטעינה.
אפשר להטעין את הרכב גם בשקע חשמל רגיל, אך אסור להשאיר אותו מחובר לחשמל הביתי יותר משעתיים רצוף ויש להקפיד על כך שהזרם לא יעלה על 10 אמפר. מסיבה זו, כדאי להטעין את הרכב באמצעות מטען ועמדה ייעודיים לכך ולהטעים אותו בבית רק במקרי חירום.
אם הסוללה נגמרת לחלוטין הרכב יעצור עצירה מלאה ויהיה צורך לגרור אותו לתחנת טעינה או להטעין במקום. לרכב יש מנגנוני התראה רבים כאשר הסוללה מתחילה לאזול במטרה למנוע מצב זה ולהתריע מראש כאשר יש סכנה שתיגמר הסוללה. כאשר מתחילות ההתראות, יש פרק זמן לנסיעה של מספר קילומטרים לפחות.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.