אוטוסטרדה - פורטל רכב

מדריך לייבוא רכב אישי לישראל

מדריך לייבוא רכב אישי לישראל

בימים האחרונים, אנחנו שומעים רבות על הכוונות של ממשלת ישראל לחולל רפורמה מקיפה בתחום הרכבים, כזו שתוריד את מחיריהם בעשרות אחוזים. עד שזה יקרה, הרי שהאפשרות הכמעט יחידה עבור ישראלים רבים ליהנות ממחיר אטרקטיבי באמת ביחס לשוק היא באמצעות ייבוא רכב אישי.

אנחנו נתייחס לשלבים המרכזיים באמצעותם הליך זה נעשה בפועל. כפי שתראו מיד, מדובר בהליך שעלול להיות מורכב ביותר.

ייבוא רכב

תוכן עניינים

למה לייבא כלי רכב?

חשוב להדגיש שכאשר אנחנו מדברים על ייבוא רכב אישי, הכוונה שלנו היא לייבוא אשר נעשה למטרות אישיות בלבד, ולא למטרות מסחריות. שוק ייבוא זה נפתח לפני מספר שנים, במטרה לבטל את המונופול של יבואניות הרכב, אשר גובות, כך נהוג לחשוב, מיסי ענק על כל מכירה ומכירה. האמונה היא שבדרך זו, ניתן לחסוך אלפי שקלים, אם לא יותר, ממחיר הרכישה.

על פי תקנות משרד התחבורה, ייבוא של רכב, בין אם חדש ובין אם משומש, אפשרי במספר מקרים. התקנות כולן מפורטות במסמך זה של משרד התחבורה, אך בכל זאת- הנה מיפוי בסיסי שלהן:

  • תושב ישראלי- רשאי לרכוש רכב פרטי מסוג M1 (עד תשעה מושבים), במשקל כולל של עד 3.5 טון, או אופנוע. נדרש שלא יעברו למעלה משנתיים בין מועד ייצור הרכב לרישומו בישראל.
  • תושב חוזר בעל זכויות- תנאים דומים, אלא שנדרש שלא יחלפו ארבע שנים מרגע ייצור הרכב עד לרישומו בישראל.
  • עולה חדש בעל זכויות- באפשרותו לייבא רכב פרטי או מסחרי, שמשקלו עד 4.5 טון. אין הגבלה על שנת ייצור.
  • רכב אספנות- רכב פרטי מסוג M1, אופנוע או רכב מסחרי במשקל של עד 4 טון, ואשר יוצר לפני לפחות 30 שנה. התקנות הספציפיות מפורטות באתר משרד התחבורה .

הליך הייבוא

ייבוא רכב אישי, אם כן, יימשך מספר חודשים, במקרה הטוב. זהו הליך הדרגתי, אשר כולל מספר שלבים עיקריים, ביניהם:

תהליך ייבוא רכב

יש לציין כי האדם המייבא נדרש שיהיה בגיל של 24 לפחות. כמו כן, כדי למנוע מהייבוא להפוך ל"מסחרי", קובעות התקנות כי אדם מסוים יכול לייבא עד שני כלי רכב בשנה קלנדרית אחת. מיותר לציין כי בעת ההליך, יש לבדוק היטב את ההיסטוריה שלו על הכביש, לראות שהוא מחזיק בכל המסמכים הנדרשים וכן הלאה.

אילו דגמים ניתן לייבא?

בהתאם לחוקי משרד התחבורה, ניתן לייבא דגמים שונים של רכב, ללא אישור של היבואן, באם הם נמכרים בישראל באופן סדיר. מרבית כלי הרכב שנדרש לייבא אכן ימנו על הקטגוריה הזו. את רשימת הדגמים המלאה, יש לציין, אפשר למצוא באתר של משרד התחבורה.

דגמים שלא נכללים באותה רשימה, אך היצרן שלהם זוכה לייצוג בישראל, יצריכו כבר רישיון ייבוא, כמו גם אישור מטעם היבואן להענקת שירותי תחזוקה או אספקה של חלקי חילוף (במידת הצורך). זאת כדי למנוע מצבים בהם תקלה ברכב תשבית אותו לחלוטין.

הסוגיה הביורוקרטית

מטבע הדברים, ייבוא רכב אישי כולל התעסקות בלא מעט מסמכים ביורוקרטיים. בנוסף להגבלות שהועלו מעלה, על המייבא לנפק מספר מסמכים חיוניים, ובכלל זה רישיון נהיגה ישראלי, רישיון מקורי של הרכב ממדינת הייצוא, הסכם רכישה של הרכב, רישיון ייבוא ממשרד התחבורה, תצהיר עורך דין ועוד. את "גיל" הרכב נדרש להוכיח גם כן, וזאת באמצעות מסמך רשמי מטעם היצרן.

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.