בשנים האחרונות גובר הצורך לעבור אל תחבורה ירוקה ובלתי מזהמת כשל מכונית חשמלית. מצבורי הנפט המדלדלים ובעיית זיהום האוויר העולמית החמורה המאיימת על חיי האנושות כולה, הובילה יצרני רכב רבים למסקנה כי פיתוח של כלי רכב חשמליים הוא פיתרון יעיל, נקי ושימושי. במאמר הבא, נסביר מהי מכונית חשמלית, מהם יתרונותיה ונפרט אודות מיזם מכוניות החשמל של איש ההייטק והעסקים - שי אגסי.
המכונית החשמלית היא למעשה רכב מונע מצבר, העושה שימוש באנרגיה האגורה במנוע החשמלי (הבנוי מסדרה של מצברים) לטובת הנעת הרכב. זאת בניגוד מוחלט למכוניות בנזין הפועלות באמצעות מנוע בעירה פנימי. כל מכונית חשמלית מכילה שלוש מערכות מרכזיות, לרבות: מצבר, מנוע חשמלי ומערכת בקרה. בניגוד לדעה הרווחת, המכונית החשמלית הראשונה הומצאה על ידי המהנדס הסקוטי, כבר בשנת 1835. הייתה זו מכונית בצורת כרכרה שנסעה במהירות של 6 ק"מ לשעה וחסרונה העיקרי היה כי המכונית לא הייתה ניתנת להטענה נוספת.
אם עד סוף המאה ה - 19 כחמישים אחוז ממכוניות העולם היו מכוניות חשמליות, הרי שבתחילת המאה ה - 20 נדחקו מכוניות החשמל "לפינה" לטובת מכוניות הבנזין ואכן, כשמונים אחוז ממכוניות העולם בעת ההיא היו מכוניות בנזין בלבד. עם עליית המודעות למשבר האקולוגי העולמי ולהתחממות כדור הארץ, בעקבות פליטת גזי החממה, יותר ויותר ייצרניות רכב מביעות עניין בפיתוח מכונית חשמלית שתהווה תחליף ירוק ויעיל למכונית הבנזין.
מבין כל האלטרנטיבות החלופיות למכונית הבנזין, לרבות: מכונית הביו דיזל, מכונית המימן, מכונית סולארית, נראה כי המכונית החשמלית היא האלטרנטיבה המועדפת על יצרני הרכב בשוק העולמי, אולם יחד עם זאת, עדיין לא מדובר בטכנולוגיה המבטלת לחלוטין את פלטת גז החממה, שכן גם צריכת חשמל מבוססת על שריפה של גז, פחם ודלק.
להלן רשימת היתרונות המרכזיים של רכב חשמלי:
בעת האחרונה, נוקטת ממשלת ישראל במדיניות מס "פרו סביבתית", שמטרתה לעודד את השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה באמצעות סובסידיות ותקנות מס מעודדות ולדכא את השימוש בכלי רכב מזהמים באמצעות הטלת קנסות ומיסוי כבד על צרכני רכב מזהמים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במדיניות בוסר, אשר עדיין לא הוכיחה את יעילותה בשטח.
האצת התהליך לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים נובע מהסיבות הבאות:
פרוייקט "Better Place", שנולד בעקבות יוזמתו השאפתנית של איש המחשבים והעסקים, שי אגסי, היה מיזם שמטרתו הייתה להפחית ולדחוק את השימוש בכלי רכב ממונעי בנזין ולעודד את הקמתה של רשת טעינה כלל ארצית אשר תשרת כל בעל מכונית חשמלית בישראל. למברה הצער, פרויקט זה נכשל, והחברה פשטה את הרגל.
כיום מציגה תעשיית הרכבים החשמליים כמה פיתוחים טכנולוגיים נוספים כגון: קלנועיות חשמליות או קורקינטים חשמליים אשר בנוסף לדגמי הרכבים החשמליים הסטנדרטיים נותנים מענה לצרכיהן התחבורתיים הייחודיים של אוכלוסיות שונות בעלות מגבלות ניידות ואו כאלה הזקוקים לכלי רכב קל לנסיעה עירונית.
הפיתוחים הירוקים הללו מבליטים את האלטרנטיבה התחבורתית שמציע כלי הרכב החשמלי ומדגישים את חשיבותו ככלי רכב המותאם לצרכים האקולוגיים והחברתיים של העולם המערבי במאה 21.
לסיכום, אם ברצונכם להפוך את כדור הארץ למקום ירוק יותר, רכשו לעצמכם מכונית חשמלית ובלתי מזהמת.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.