מרצדס, יצרנית הרכב הגרמנית, היא אחת מן החברות הנחשבות ביותר בתעשיית הרכב העולמית. כיום, נתפסת מרצדס כמותג רכב יוקרתי המיועד לקהל יעד השייך למעמד סוציו- אקונומי גבוה. במאמר הבא, נפרט אודות תולדות יצרנית הרכב הגרמנית היוקרתית מרצדס ועל אבולוציית ההתפתחות של דגמי הרכב של מרצדס.
מקור שמה של יצרנית הרכב הגרמנית מרצדס - בנץ, טמון בעובדות הבאות:
המקור לשם מרצדס, טמון בשם המכונית שבנה דיימלר עבור לקוח עשיר שביקש לכנות את רכבו על שם בתו "מרצדס". ואילו המקור לשם בנץ טמון בשמו של השותף השני בחברת מרצדס ? הממציא קרל בנץ.
מי היה מאמין שהמהנדס הגרמני גוטליב דיימלר והממציא המוכשר קרל בנץ, שרק עשר שנים ושישים קילומטרים הפרידו ביניהם, יהפכו, בסופו של דבר, למקימי יצרנית הרכב מרצדס, חברה, שברבות הימים תהיה לשם דבר בתעשיית הרכב העולמית.
בשנת 1886, יצר הממציא הגרמני קרל בנץ את הרכב הממונע הראשון שלו - תלת אופן ממונע. לאחר שבע שנים, בנה בנץ את מודל הרכב הראשון שלו, אשר כונה בשם ויקטוריה והכיל ארבעה גלגלים. כשנה לאחר מכן, השיק בנץ את הרכב הראשון שיוצר בשיטה סדרתית.
מן הצד השני, המהנדס גוטליב דיימלר, המציא אף הוא את כלי הרכב הראשון שלו שהיה למעשה כרכרה ממונעת. בשנת 1904 חתם דיימלר על הסכם ייצור בארצות הברית עם האמריקאי ויליאם סטנואיי, שמשפחתו זכתה למוניטין רב בתחום ייצור פסנתרים. הרכבים יוצרו במשך שלוש שנים בלונג אילנד, ובשנת 1907 הופסק הייצור בעקבות שריפה שפרצה במפעל.
דיימלר נתבקש לייצר רכב עבור לקוח יהודי עשיר בשם אמיל גלינק וזה החליט לקרוא לרכב שדיימלר יצר עבורו, על שם בתו בת העשר- "מרצדס", דיימלר התאהב בשם והחליט לשנות את שם החברה לשם מרצדס.
מרצדס ובנץ, נחשבו לחלוצים בתקופתם זאת לנוכח התמחותם בייצור רכב עם מנוע חזק. כמו כן, השיקה מרצדס רכב בעל 35 כוחות סוס, אשר הגיע למהירות שיא של 90 קמ"ש, מהירות אשר נחשבה לפריצת דרך היסטורית בתעשיית הרכב העולמית ועל גבי מסלולי המרוץ.
חברת מרצדס, הוקמה לאחר מלחמת העולם הראשונה, בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את גרמניה, אשר אילץ את שני יצרני הרכב דיימלר ובנץ, אשר מפעליהם הולאמו והוסבו לייצור של מוצרי מלחמה, לשתף פעולה ולחבור לחברה נוספת בשם DMG על מנת לשרוד.
קרל בנץ וגוטליב דיימלר, היו בעלי ניסיון עשיר בתחום הייצור של רכבים מפוארים בעלי מנועים חזקים ומהירים, וצברו מוניטין רב בגין ניצחונות רבים על גבי מסלול המרוצים.
בשנת 1930, יוצרה מכונית הפאר הראשונה של חברת מרצדס. מרצדס 770 גרוסר רכב ענק מימדים בעל מנוע 8 צילינדרים בנפח 7.6 ליטר. כמו מרצדס, בנץ לא זנחה את עולם המרוצים ואף זכתה לעדנה. מכונית המרוץ הראשונה של בנץ הייתה ה - SILVER ARROWS שנקראה כך על שום צבעה הכסוף.
אחריה, יוצרה מכונית ה - W125 שהגיעה למהירות מסחררת של 280 קמ"ש. הרכב שהביא לחברת מרצדס את האליפות היה דגם ה- W154. רכב אשר יוצר בכדי להביא את הניצחון המיוחל בגרנד פרי בטריפולי.
כיום, נחשבת מרצדס לחברה מבוססת בעלת עבר עשיר ומפואר של כלי רכב נחשקים, הניחנים במנועים עתירי כוחות סוס ומומנט.
מאז ועד היום, מתמחה מרצדס בתחום הייצור של רכבי יוקרה, כאשר סדרת המכוניות הנחשבת למוצלחת ביותר של מרצדס היא מכונית ה - CLASS E. מרצדס E class הנה מכונית בעלת מימדים נדיבים, אבל לא גדולים כמו גרסת ה - CLASS S של מרצדס.
בשנים האחרונות, אנו עדים לניסיון החדירה של מרצדס אל שוק המכוניות המזעריות, זאת בעזרת שני הדגמים הקומפקטיים המובילים של מרצדס: ה - CLASS A וה - B CLASS. דגם הרכב הראשון של מרצדס הוא רכב קטן ופחוס, ואילו דגם הרכב השני של מרצדס הוא מעט גדול יותר, ובעל מימדים נורמאליים. רכבים אלו של מרצדס, זכו להצלחה רבה בעיקר בשוק האירופי.
איכויות ההרכבה ואיכות המרכיבים הם אלה, שהביאו להצלחה של מרצדס .
מרצדס אחראית למספר יצירות פאר, ביניהן: מרצדס 280 SL המכונה גם "פגודה" . הפגודה נחשבת, מאז ועד היום, למכונית היפה ביותר שיצרה מרצדס. מה גם שהיא אחת המכוניות המבוקשות של מרצדס, אשר מחירה מגיע למאות אלפי דולרים עבור דגמי הרכב הראשונים שיוצרו.
מרצדס, שחרתה על דגלה את החתירה לניצחון, המשיכה את מסורת המרוצים לאורך כל שנותיה:
בשנת 1990 על מנת לענות על ביקוש לרכבי יוקרה ספורטיביים הוחלט לשתף פעולה עם חברת AMG . חברה וותיקה, אשר התמחתה בשיפור מכוניות מרצדס בלבד. שיתוף פעולה זה, הוליד את ה 36C, רכב המבוסס על שילדת מרצדס C CLASS .
בשנת 2002, נרכשה AMG והפכה לחלק בלתי נפרד מחברת מרצדס.
למעט מכוניות, מרצדס אף מייצרת רכבי שטח, טרקטורים ומשאיות.
דגם נדיר במחוזותינו הינו מרצדס יונימוג, שהוא מעין הכלאה בין טרקטור למשאית.
מדובר בדגמים בעלי הנעה כפולה שאין דבר שיכול לעמוד מולם.
לאחרונה, זכתה מרצדס יונימוג לגרסה משופרת של AMG: ה - 500 U. רכב בעל מנוע של שישה צילינדרים, נפח של 6400 CC והספק של 280 כוחות סוס, אשר מביא את הטרקטור והמשאית של מרצדס למהירות שיא של 120 קמ"ש.
רכב שטח אגדי נוסף, שהפך ללהיט בעשור האחרון של מרצדס, הוא ה - G וואגן. מדובר ברכב שטח צבאי, שפותח בתחילת שנות השבעים, בשיתוף פעולה עם יצרן אוסטרי, עבור שייח אירני, המחזיק ברוב מניותיה של חברת מרצדס. הג'יפ, בעל שילדת סולם קשוחה ושני סרנים חיים כראוי לג'יפים מהסוג הזה, יצא לראשונה בשנת 1979, ולמעשה למעט שינויים קוסמטיים קלים לא שונה בו כלום, עד לעצם היום הזה. גם רכב זה, שהפך ללהיט בארצות הברית, זכה לגרסה קרבית יותר שלAMG עם מנוע 6300 סמ"ק ו - 444 כוחות סוס. גרסה חזקה יותר הינה 55G. גרסה בעלת מנוע מודגש, הניחן ב - 507 כוחות סוס המאיץ למהירות של 100 קמ"ש מאפס קמ"ש תוך 5.5 שניות.
לפני כשנתיים, יצא לאוויר העולם מנוע בעל 12 צילנדרים בנפח של 6300 סמ"ק, אשר מאז מושתל בכל דגם שניתן להכניסו. והשנה הוא עשה עליה למחוזות ארצנו כשיובא דגם מרצדס 63 C CLASS, המצויד במנוע בעל 457 כוחות סוס, מהירות מרבית המוגבלת אלקטרונית למהירות של 250 קמ"ש, והאצה מ 0 ל 100 קמ"ש ב 4.5 שניות.
העתיד צופן ליצרנית הרכב הגרמנית מרצדס מספר דגמים בקנה, כדוגמת ה - E CLASS בגרסת סטיישן קופה, עם מנוע דיזל BLUETEC בנפח של 2.2 ליטר, המספק 202 כוחות סוס.
וכן, מכונית נוספת מבית מרצדסAMG , המכונה 65 S - רכב ספורט בעל הספק מנוע של 650 כוחות סוס.
בתחום רכבי השטח, יצאה מרצדס עם סידרת ה - GLK. האח הקטן של דגמי ה - ML, אשר אמור להתחרות בשוק הג'יפונים מול 3 BMW X ואאודי 5Q .
המצב הכלכלי העגום לא פסח על אף אחת מיצרניות הרכב ופגע גם בתעשיית הרכב הגרמנית, הנחשבת לאיתנה. לפיכך, העתיד של מרצדס אינו ברור, שכן השוק הגדול שלה נמצא בארה"ב, ייתכן ויופסק הייצור של רכבי ה-AMG , המיועדים ברובם לשוק האמריקאי. בנוסף לכך, כמו מרבית החברות, החלה גם מרצדס בפיתוח רכבים המונעים ע"י אנרגיה חלופית, כדוגמת קו הרכבים ההיברידיים המורכבים ממנוע חשמלי בנוסף למנוע הרגיל.
לסיכום, כמו עברה כך גם עתידה של יצרנית הרכב הגרמנית היוקרתית מרצדס צופן לה הפתעות רבות.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.