בשנים האחרונות, אין זה סוד שהוצאות המחייה של כולנו עלו בעשרות אחוזים. למרבה הצער, אחזקת רכב אינה יוצאת מהמשוואה הזו. למעשה, רבים סבורים כיום כי עלות רכישת הרכב מתבטלת בשישים אל מול ההוצאות השוטפות שלו, ובכלל זה הטסט השנתי. שאלה שמעניינת רבים, אם כן, היא כמה עולה טסט לרכב? אנחנו ננסה לענות עליה, וכן נעניק לכם דגשים חשובים בדרך לצמצום העלויות.
מדי שנה, זה קורה. בעל רכב מקבל לתיבת הדואר שלו מכתב אשר תכליתו אחת: בזמן הקרוב, נדרש מהנהג לבצע טסט לרכב. כמובן שרק מעבר בהצלחה של מבחן זה יאפשר להמשיך ולנהוג ברכב. לכן, עיקר המאמצים צריך להיות מושם על התנהלות על פי הספר, וכן ביצוע של מספר בדיקות מקדימות טרם המבחן (כפי שנראה בהמשך).
השלב הראשון, שנדרש לבצע עוד לפני הטסט, הוא תשלום אגרת טסט לרכב, המתקבלת יחד עם המכתב אשר תואר מעלה. גובהה נקבע על פי סוג הרכב, כמו גם שנת עלייתו על הכביש. הנתונים המדויקים של גובה האגרות נמצאים באתר של משרד התחבורה, ומומלץ להתבונן בהם.
לאחר תשלום האגרה, ייערך המבחן עצמו, שתכליתו לבדוק את תפקוד הרכב בכל הנוגע לזיהום האוויר, למערכת ההגה, לתחתית הרכב, לאורות, לבלמים ולכיוון הגלגלים. כמו כן, נעשה שיוך של הרכב לבעליו. הטסט נערך באחד ממכוני רישוי.
הטסט מחייב כל כלי רכב, למעט רכב חדש, מיד ראשונה, בשנתו הראשונה שלאחר הרכישה.
חשוב לשים לב שתקנות משרד התחבורה מתייחסות גם לכלי רכב שונים, עבור חלקם התנאים מחמירים עוד יותר. כך, רכב אספנות צריך לבצע את הטסט פעמיים בשנה, או שהרישיון שלו לא יחודש. דגש אחר הוא על דגמים אשר יוצרו לפני למעלה מ-15 שנה. במצב הזה, יידרש בעל הרכב בהמצאת אישור המעיד על תקינות מערכת הבלמים, כפי שנבדקה על ידי מוסך מורשה.
סוגיה מרכזית ביחס לטסטים לרכב, אם כן, היא זו הפיננסית. מחיר טסט לרכב עשוי להשתנות מדי מספר חודשים, ולכן רצוי לעקוב אחר הרשימה המעודכנת באתר משרד התחבורה. תעריפי בדיקות רישוי שנתי לרכב במכוני/מוסכי הרישוי שפורסמו בפברואר 2020, הנכונים גם לפברואר 2022:
סוג כלי הרכב | מחיר בש''ח (כולל מע''מ) | |
1 (א') | רכב פרטי, מונית ורכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עד 8,000 קילוגרם | 63 |
1 (ב') | בדיקה חוזרת | 19 |
2 (א') | בדיקה שנתית לרכב מסחרי שמשקלו מעל ל-8,000 קילוגרם (אוטובוס ורכב עבודה) | 103 |
2 (ב') | בדיקה חוזרת | 31 |
3 (א') | בדיקה שנתית לאוטובוס זעיר | 84 |
3 (ב') | בדיקה חוזרת | 25 |
4 (א') | רכב דו גלגלי, טקרטור, עגלה נגררת או נתמכת | 33 |
4 (ב') | בדיקה חוזרת | 15 |
5 (א') | בדיקת זיהום אוויר לרכב עם מנוע בנזין משנת ייצור 1995 ומעלה | 31 |
5 (ב') | בדיקת זיהום אוויר לרכב עם מנוע בנזין משנת ייצור 1994 ומטה | 9 |
6 | בדיקת פליטת עשן מרכב דיזל בשיטת האצה חופשית | 38 |
7 | בדיקת פליטת עשן בטרקטור בשיטת האצה חופשית והתקנת מגופה | 20 |
8 | התקנת מגופה ברכב דיזל לכלי רכב שאינם מצוידים במשאבת הזרקה אלקטרונית | 15 |
9 | מתן אישור על החלפת מנוע מתוצרת ודגם זהים לקיים שפורק מרכב מייבוא או שהוצא מרכב אחר | 30 |
10 | בדיקת תקינות למגביל מהירות: | |
10 (א') | בדיקת תקינות למגביל מהירות כאשר הבדיקה מבוצעת במסגרת בדיקת פליטת עשן – תיגבה תוספת של חמישה שקלים | |
10 (ב') | בדיקת תקינות למגביל מהירות כאשר הבדיקה מבוצעת ללא בדיקת פליטת עשן – התעריף יהיה 50% ממחיר בדיקת העשן | |
11 | רישום מספר הקילומטרים בעת מבחן הרישוי השנתי (למעט מבחן רישוי לטרקטור, עגלה נגררת/נתמכת ובעת בדיקה חוזרת) | 2 |
12 | תווית חלון שלא במבחן שנתי | 11 |
13 | בדיקת תקינות הסרת ווי גרירה | 26 |
14 | בדיקת תקינות הסרת דלתות הארגז | 26 |
15 | בדיקת תקינות הסרת כננת | 26 |
ביצוע של טסט חוזר לרכב אינו דבר נעים אף פעם: זו לא רק הסוגיה של עלות טסט לרכב, אלא גם הבירוקרטיה שנדרשת לצורך זה. כתוצאה, המלצה ברורה היא להשקיע את מירב המאמצים במעבר הטסט, וזאת באמצעות תחזוקה הולמת של הרכב לכל אורך השנה.
מה שחשוב לא פחות, הוא ביצוע של בדיקות שנתיות, רצוי קרוב ככל האפשר למועד הטסט. אלה נעשים על ידי מגוון עצום של מוסכים, תמורת תשלום של כמה מאות שקלים. מומלץ ליידע את אנשי המוסך על הטסט המתקרב, וכן לשים לב שהם בודקים את כל מה שדרוש בדיקה: למשל, הפנסים או הבלמים.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.