רכבים דורשים תחזוקה מתמדת, זוהי עובדה ידועה. כשאנחנו מדברים על רכבי שטח 7 מקומות – חשיבות התחזוקה עולה פי כמה וכמה. אופי השימוש ברכבי שטח, הגודל של רכבי שטח 7 מקומות ועוד פרמטרים נוספים גורמים לכך שחשיבות התחזוקה הנכונה של רכבים מסוג זה עולה.
התחזוקה תמנע את ירידת הערך בעיקר ברכבי מיצובישי שערכם גם ככה יורד בקצב איטי. הטיפולים ישפרו דרמטית את ביצועי הרכב וכן ימנעו תקלות.
רכבי השטח הגדולים, כמו רכב שטח 7 מקומות, יכולים להיות הפתרון המושלם ללא מעט אנשים. רכבי שטח גדולים הם אידאליים למשפחות חובבות אקסטרים למשל.
כל מה שאמרנו לגבי חשיבות תחזוקת רכבי השטח נכון פי כמה כשמדובר ברכבי שטח גדולים. הגודל והמשקל הכבד של הרכב, בעיקר כשמדובר על רכב מלא, גורמים למנוע ולחלקים השונים לפעול במלוא העוצמה. אם הרכב מטופל כראוי – גם המשקל הגדול ותנאי השטח הקשים לא יעמדו בדרכו ותוכלו לשמור על בטיחות בטיול.
הטיפולים התקופתיים של רכבי השטח הגדולים מתמקדים בעיקר בשלוש מערכות שונות: מערכת ההנעה, מערכת המתלים והבלמים ומערכת הקירור.
בדיקות תקופתיות למערכת ההנעה. המנוע הוא לב הרכב וכדי שנדע שהוא יכול לעמוד בתנאי השטח ובמשקל – חשוב לוודא שההספק שלו בפועל תואם להספק שהגדיר היצרן. יש להחליף שמן ונוזלים במנוע בכל תקופה.
מערכת המתלים והבלמים.. מתלים הם החלקים המחברים את הגלגל לרכב ומונעים מקפיצות של הגלגל להקפיץ את הרכב כולו. הבלמים הם בולמי זעזועים שמונעים מהיושבים ברכב להרגיש 'נפילות' של הגלגל בעיקר בנסיעה בשטח. יש לוודא את תקינותם ושלמותם בכל בדיקה תקופתית.
מערכת השימון והקירור. בתוך הרכב יש לא מעט חלקי מתכת המתחככים זה בזה, והשמן מונע מהם להישחק. נוזלי הרכב מוודאים שהמנוע והחלקים השונים בגלגל ובמערכת הממסר לא יתחממו יתר על המידה.
התחזוקה והטיפולים השוטפים ברכב יכולים להיות יקרים עד מאוד, כיצד ניתן לחסוך בעלויות התחזוקה והטיפולים?
תחזוקה עצמית: זה נשמע מעט מסובך אך למעשה יש לא מעט דברים שאנחנו יכולים לעשות בעצמנו כדי לתחזק את הרכב. מילוי שמנים והחלפת נוזלי קירור למשל היא פעולה פשוטה למדי. יש לפתוח את מכסה המנוע, לאתר את פתח הכנסת השמן והנוזלים ואת המדיד ולוודא שיש מספיק נוזלי קירור ושמן ברכב. אם יש חוסר, נוכל למלא בקלות שמן מותאם לרכב שלנו ונוזלי קירור.
שמירה על חלקים מתאימים ומקוריים: מפתה לרכוש חלקי חילוף זולים ולא מקוריים אך פעמים רבות יתגלה לנו שבפועל, החלקים יגרמו ליותר נזק מתועלת. שמירה על חלקי חילוף מקוריים מאריכה את חיי הרכב ושומרת עליו מתקלות.
צמיגים: כדי שנוכל להיות בטוחים שהגלגלים שלנו לא ייפגעו יש לוודא שמותקנים צמיגים איכותיים המותאמים לנסיעת שטח. כדאי שנבדוק לחץ אוויר מתאים בגלגל לפני נסיעת שטח לפי המלצות ספר הרכב שלנו.
עוד דרך לחסוך כסף בתחזוקה של רכב השטח היא זיהוי בעיות בשלב מוקדם. הזיהוי המוקדם ימנע נזקים חמורים יותר בהמשך.
•רעש חריג מהמנוע: הרעש יכול להעיד על מספר רב של בעיות. במקרים כאלו יש לפנות למוסך.
•שחיקת הצמיג: החריצים שבצמיג חשובים לאחיזה, במיוחד בימי גשם. אם מרגישים החלקה תוך כדי נסיעה, ייתכן שזו הבעיה.
•בעיות בבלם: בלם שלא עוצר את הרכב היא בעיית בטיחות חמורה, כשהתקלה בשלב מוקדם נרגיש תגובה מאוחרת ואיטית של הבלם.
בנוסף, מומלץ לוודא מספר דברים לפני התחלת כל נסיעה ברכב. ראשית כדאי לשים לב שהצמיגים אינם ריקים מדי מאוויר, לעיתים הצמיג ריק כל כך עד שניתן לשים לב לכך במבט. חשוב לוודא במבט שגחון הרכב תקין ואין חלקים עקומים שיכולים להיפגע מהקרקע בנסיעת השטח.
במקרים בהם מזהים תקלות הכוללות שברים של ממש, רעשים במנוע או בעיה בבלם – מומלץ לפנות למוסך באופן מיידי.
כשאנחנו נוסעים בשטח, בעיקר באיזורים בהם יש הרבה חול ואבק, מצטבר לא מעט לכלוך בחלקים שונים ברכב. חלק מתחזוקת הרכב ומניעת תקלות מראש כוללת גם ניקיון של הרכב מבפנים.
מסילות: בתוך הרכב יש לא מעט מסילות עליהן נעים חלקים שונים, למשל, הציר עליו המושבים נעים אחורה וקדימה. חשוב לנקות את הצירים מפעם לפעם על מנת שלא ייחסמו מרוב לכלוך. צירים רחבים ניתן לנקות בקלות עם שואב אבק קטן, צירים צרים יותר ניתן לנקות עם מקל אוזניים.
צירי סיבוב: בפנים הרכב קיימים צירים מסתובבים כמו אלו של מושבי הרכב או של תאי אכסון שונים. כדי שתאים אלו לא יתקעו בשל האבק והלכלוך מומלץ לנקותם מדי פעם באמצעות סמרטוט יבש או מגבון לח.
ריפוד ומשטחים נוספים: חשוב לשמור על ריפוד המושבים הן בשביל המראה שלהם והן כדי שלא יתבלו מהלכלוך. מומלץ לשאוב את הריפוד מדי פעם באמצעות שואב אבק קטן ואם מדובר בריפוד עור כדאי להעביר עליו מגבון לח. את משטחי הרגליים כדאי להוציא ולנער לאחר נסיעה באבק.
לסיכום, טיפול ברכבי שטח, בעיקר אלו הגדולים, הוא בלי ספק עניין קריטי וחשוב. השמירה על הרכב והטיפולים הם הבטוחה הכי טובה לכך שהטיול לא יגמר בתקלה או חלילה בבעיה בטיחותית חמורה.
את הטיפולים השונים כדאי לבצע כתלות בשימוש ברכב. אם למשל מדובר על רכב שלא יוצא לשטח פעמים רבות, ניתן לצמצם את תדירות הטיפולים המונעים והבדיקות התקופתיות למינימום.
הקפידו על תחזוקה נכונה והבטיחו לעצמכם נסיעה בטוחה ומהנה.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.